Zmiany od 01.01.2021 r.
ochrona konsumencka dla osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą
„Przedsiębiorca, który w określonych sytuacjach ma uprawnienia konsumenckie” – Przepisy regulujące procedurę reklamacyjną w ujęciu B2B
analiza PKD pod kątem reklamacji
zmiana regulaminów sprzedażowych (niedozwolone postanowienia umowne (klauzule abuzywne, rękojmia za wady, prawo odstąpienia od umowy zawartej na odległość) – Dokumentacja reklamacyjna
Przedsiębiorca-Przedsiębiorca, Przedsiębiorca-Konsument – wskazanie różnic w procedurach reklamacyjnych
umowy niezwiązane z zawodową działalnością
proces reklamacyjny „Krok po Kroku” według nowych przepisów (od 01.01.2021)– procedura reklamacyjna,
nowy termin na ustosunkowanie się do reklamacji Konsumenta
odpowiedzialność za cechy produktu – sprzedawca na równi z producentem
Podstawowe przepisy prawa regulujące problematykę reklamacji (rękojmi i gwarancji):
definicja przedsiębiorcy i konsumenta,
przepisy reklamacyjne w stosunku do konsumentów (osób fizycznych),
przepisy reklamacyjne w stosunku do przedsiębiorców,
źródła prawa oraz hierarchia aktów prawnych dot. reklamacji,
zakres zastosowania ustawy o prawach konsumenta,
zakres zastosowania kodeksu cywilnego,
reguły kolizyjne;
Charakterystyka umowy sprzedaży:
treść i forma umowy,
ogólne warunki umów,
wzory umów i regulaminy,
obowiązki sprzedawcy przy zawieraniu umów w lokalu przedsiębiorcy,
tworzenie umów regulujących odpowiedzialność sprzedawcy z tytułu rękojmi i gwarancji;
sprzedaż poza lokalem przedsiębiorstwa i sprzedaż na odległość,
pojęcie umów zawieranych poza lokalem przedsiębiorstw oraz sprzedaż na odległość;
Gwarancja a rękojmia:
gwarancja – pojęcie, forma i treść gwarancji,
czas trwania gwarancji,
odpowiednie zapisy gwarancyjne,
możliwość rezygnacji z gwarancji,
rękojmia – przepisy kodeksu cywilnego, czas trwania; interpretacja przepisów,
rękojmia a gwarancja –krzyżowanie się uprawnień;
Niedozwolone klauzule umowne przy sprzedaży konsumenckiej:
klauzule abuzywne (niedozwolone),
orzecznictwo SN, NSA oraz UOKIK;
Wady rzeczy, czyli niezgodność towaru z umową.
wady fizyczne,
wady prawne,
niezgodność towaru z umową,
znaczenie dokumentów gwarancyjnych, atestów certyfikatów itp. wydawanych kupującemu wraz z towarem,
niekompletność rzeczy, kwestia odpowiedzialności sprzedawcy za braki ilościowe,
nieprawidłowość w zamontowaniu i uruchomieniu rzeczy jako wada fizyczna;
Procedura reklamacyjna:
sposób i forma zawiadomienia o wadzie,
obniżenie ceny – uprawnienia kupującego z tytułu rękojmi,
odstąpienie od umowy i jego skutki(możliwość obciążenia kupującego za częściowe zużycie rzeczy, która okazała się wadliwa),
wymiana rzeczy wadliwej na wolną od wad, sposób i termin wymiany,
naprawa rzeczy,
sposób naprawy,
żądanie demontażu rzeczy i ponownego jej zamontowania, skutki niewykonania przez sprzedawcę,
zwłoka sprzedawcy z odebraniem wadliwej rzeczy od kupującego,
koszty naprawy, wymiany, demontażu, ponownego montażu;
Terminy dot. reklamacji (rękojmi i gwarancji):
terminy wygaśnięcia uprawnień kupującego z tytułu niezgodności towaru z umową,
terminy odpowiedzialności sprzedawcy za wady,
dochodzenie odpowiedzialności sprzedawcy wobec dostawcy wadliwego towaru,
terminy dot. rękojmi,
terminy dot. gwarancji;
Regulacje dotyczące odstąpienia od umowy:
termin do odstąpienia,
kiedy konsumentowi nie przysługuje prawo do odstąpienia od umowy;
Procedura reklamacji a RODO
klauzule informacyjne
zgłaszanie żądań a dane osobowe
obsługa umów a dane osobowe