Program szkolenia

Obsługa procesu reklamacji - aspekty prawne 2021

Zmiany od 01.01.2021 r.

  • ochrona konsumencka dla osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą

  • Przedsiębiorca, który w określonych sytuacjach ma uprawnienia konsumenckie” – Przepisy regulujące procedurę reklamacyjną w ujęciu B2B

  • analiza PKD pod kątem reklamacji

  • zmiana regulaminów sprzedażowych (niedozwolone postanowienia umowne (klauzule abuzywne, rękojmia za wady, prawo odstąpienia od umowy zawartej na odległość) – Dokumentacja reklamacyjna

  • Przedsiębiorca-Przedsiębiorca, Przedsiębiorca-Konsument – wskazanie różnic w procedurach reklamacyjnych

  • umowy niezwiązane z zawodową działalnością

  • proces reklamacyjny „Krok po Kroku” według nowych przepisów (od 01.01.2021)– procedura reklamacyjna,

  • nowy termin na ustosunkowanie się do reklamacji Konsumenta

  • odpowiedzialność za cechy produktu – sprzedawca na równi z producentem

Podstawowe przepisy prawa regulujące problematykę reklamacji (rękojmi i gwarancji):

  • definicja przedsiębiorcy i konsumenta,

  • przepisy reklamacyjne w stosunku do konsumentów (osób fizycznych),

  • przepisy reklamacyjne w stosunku do przedsiębiorców,

  • źródła prawa oraz hierarchia aktów prawnych dot. reklamacji,

  • zakres zastosowania ustawy o prawach konsumenta,

  • zakres zastosowania kodeksu cywilnego,

  • reguły kolizyjne;

Charakterystyka umowy sprzedaży:

  • treść i forma umowy,

  • ogólne warunki umów,

  • wzory umów i regulaminy,

  • obowiązki sprzedawcy przy zawieraniu umów w lokalu przedsiębiorcy,

  • tworzenie umów regulujących odpowiedzialność sprzedawcy z tytułu rękojmi i gwarancji;

  • sprzedaż poza lokalem przedsiębiorstwa i sprzedaż na odległość,

  • pojęcie umów zawieranych poza lokalem przedsiębiorstw oraz sprzedaż na odległość;

Gwarancja a rękojmia:

  • gwarancja – pojęcie, forma i treść gwarancji,

  • czas trwania gwarancji,

  • odpowiednie zapisy gwarancyjne,

  • możliwość rezygnacji z gwarancji,

  • rękojmia – przepisy kodeksu cywilnego, czas trwania; interpretacja przepisów,

  • rękojmia a gwarancja –krzyżowanie się uprawnień;

Niedozwolone klauzule umowne przy sprzedaży konsumenckiej:

  • klauzule abuzywne (niedozwolone),

  • orzecznictwo SN, NSA oraz UOKIK;

Wady rzeczy, czyli niezgodność towaru z umową.

  • wady fizyczne,

  • wady prawne,

  • niezgodność towaru z umową,

  • znaczenie dokumentów gwarancyjnych, atestów certyfikatów itp. wydawanych kupującemu wraz z towarem,

  • niekompletność rzeczy, kwestia odpowiedzialności sprzedawcy za braki ilościowe,

  • nieprawidłowość w zamontowaniu i uruchomieniu rzeczy jako wada fizyczna;

Procedura reklamacyjna:

  • sposób i forma zawiadomienia o wadzie,

  • obniżenie ceny – uprawnienia kupującego z tytułu rękojmi,

  • odstąpienie od umowy i jego skutki(możliwość obciążenia kupującego za częściowe zużycie rzeczy, która okazała się wadliwa),

  • wymiana rzeczy wadliwej na wolną od wad, sposób i termin wymiany,

  • naprawa rzeczy,

  • sposób naprawy,

  • żądanie demontażu rzeczy i ponownego jej zamontowania, skutki niewykonania przez sprzedawcę,

  • zwłoka sprzedawcy z odebraniem wadliwej rzeczy od kupującego,

  • koszty naprawy, wymiany, demontażu, ponownego montażu;

Terminy dot. reklamacji (rękojmi i gwarancji):

  • terminy wygaśnięcia uprawnień kupującego z tytułu niezgodności towaru z umową,

  • terminy odpowiedzialności sprzedawcy za wady,

  • dochodzenie odpowiedzialności sprzedawcy wobec dostawcy wadliwego towaru,

  • terminy dot. rękojmi,

  • terminy dot. gwarancji;

Regulacje dotyczące odstąpienia od umowy:

  • termin do odstąpienia,

  • kiedy konsumentowi nie przysługuje prawo do odstąpienia od umowy;

Procedura reklamacji a RODO

  • klauzule informacyjne

  • zgłaszanie żądań a dane osobowe

  • obsługa umów a dane osobowe